maandag 9 juli 2018

Lang weekend in Horst

VRIJDAG
Bezoek aan het Noord Brabants museum in Den Bosch.
Hier kon ik mooi een tussenstop maken met de trein.
Leuk museum met afwisselende kunst.
Was zeker de moeite waard voor een bezoek.
Voordeel was ook dat het er lekker koel was.
Een tentoonstelling met kunst van alledaagse materialen
Soms is het ook leuk om even naar boven te kijken.
Er waren ook veel stenen door leerlingen beschilderd.
Dit schilderij gaf bijna licht en maakte indruk op mij.
****
Laatste weekend dat je de tentoonstelling "A Chinese Journey"
kon bewonderen. 
Mooie Tank helemaal van leer!
Bij al deze slapende mensen begon ik gelijk te gapen.
Aan allemaal touwen hing dit gevaarte in de ruimte.
Eén naakte man in verschillende houdingen.
Na het museum had ik de trein naar Horst.
Hier had ik met Ruud afgesproken. Mijn trein was er om 17.16 en Ruud kwam 10 min later.
Om 18.00 hadden we bij Liesbeth afgesproken, maar we waren iets vroeger.
Ze had ons nog niet helemaal verwacht.
Even bij geklets bij wat drinken en daarna ging Liesbeth eten koken; pompoen-kip-hartige taart.
Heerlijk gegeten.
Buiten hebben we nog koffie gedronken en liet ik mijn zwerf-zwaan zien.
Ik zette hem in een leuke spiegel die Liesbeth, weg wilde doen.
Ik wil de spiegel nog wel een 2e leven geven. Kijken wat ik er mee ga doen.
We zijn dit weekend in Horst omdat Ruud een uitdaging heeft dit weekend. 600 km fietsen! Zaterdag ochtend om 8.00 en zondag middag (of avond) weer aankomen.
Ruud is er helemaal klaar voor en heeft de nodige spullen mee genomen naar Liesbeth.
****
ZATERDAG
Zaterdag ochtend vroeg; Ruud is klaar voor vertrek en wij zwaaien hem uit en wensen hem alle goeds voor onderweg.
Zaterdag ochtend zwaai ik Liesbeth ook uit. Zij gaat bij haar moeder op bezoek en ik heb mijn route bepaald met de knooppunten. Mijn doel is het Odapark in Venray.
Ik ga op pad met mijn glazen bol en kom al snel langs een molen bij Meterik.
En de foto omgedraaid.
Onderweg kwam ik de eerste waterkanonnen tegen. Het is echt droog en ze dan er van alles aan om het gewas wat vocht te geven.
Onderweg kwam ik een hindernis tegen. Liesbeth had een knooppuntenkaart (nieuw), maar die klopte niet met de huidige knooppunten.
Handig dat er borden staan.
Ik ben uiteindelijk in Venray gekomen en in het Odapark.
Daar mijn glazen bol ingezet bij veel foto's.
De beelden "het laatste avondmaal" heb ik proberen te vangen in mijn bol.
Veel foto's heb ik weggegooid, maar deze 2 zijn door de selectie gekomen.
Zoek de bol...
Deze staat op een van de beelden.
Het Odapaviljoen vanaf de trap in de bol.
De tentoonstelling binnen heb ik ook even bekeken. Iemand wilde me rondleiden, maar ik wilde eerst even zelf rond lopen. 
Deken met extra's.
Dit staat buiten op de gevel van het paviljoen. 
Daarna nog even door het park gelopen.
1.5 jaar geleden ben ik er ook geweest, maar dat was in de winter.
Nu was het zonnig, groen en warm.
Hier de de man in de boom "red de heilige kabouter"
Ik heb dit keer niet het hele park bekeken.
Ik wilde een leuke plek vinden voor mijn zwaan, maar in het Odapark was niet de plek voor de zwaan.
Onderweg nog gestopt bij een klein park bij het gemeentehuis in Venray. Daar hing deze man in de boom.
Verder gefietst en kwam langs een belevingstuin. Eerst was ik aan de verkeerde kant van de weg, maar het trok toch. Dus even terug gefietst.
Wat een leuke plek op terrein van Vincent van Gogh.
Wat mij vooral trok was een Bezinningsplek De rots. Mooi gemaakt met van alles en nog wat. Er zijn nisjes in gemaakt en een was bijna leeg en mijn zwaan paste.
Zo zijn er nog meer voorwerpen achter gelaten.
Mooie bol.
Mooie zandwinningsplas.
Even bijkomen in mijn Lamzac met een boek, lekker biertje en nootjes.
****
ZONDAG
Na een lekker ontbijt, maakte we het plan om via wat letters van HEGELSOM, naar het museum de Locht te fietsen en daarna naar de blauwe bessen en aardbeien.
Eerst kwamen we langs de letter M, met een tekst.
Daarna de E, met allemaal gekleurde tegels.
Alle letters hebben een betekenis.
In de L hebben Liesbeth en Luuk een Klavertje vier gehangen.
Ik had die een tijdje geleden aan Liesbeth gegeven en gevraagd of ze er een mooie plek voor wilde zoeken. En die heeft ze gevonden.
De L staat voor Lief en Leed en voor hun voor Liesbeth en Luuk.
We kwamen aan fietsen en zagen al snel dat het klavertje er nog in hangt en nog mooi is.
Ik heb het gemaakt van de eiken vloer en was benieuwd hoe die in zon, wind en regen bleef.
Top dus!
Helemaal blij konden we weer door fietsen.
De letters achter latend.
Iets verder kwamen we de H nog tegen op een rotonde. Geen foto van gemaakt
Deze op internet gevonden
Aangekomen bij museum de Locht in Melderso.
Ook hier was ik in februari 2017 geweest, maar alleen.
Nu gezellig met Liesbeth rond gelopen.
Binnen in het museum was het verrassend aangenaam. Buiten was de temperatuur weer aan het oplopen.
Binnen in het museum niet veel foto's gemaakt.
Maar alles wat in en rond de boerderij nodig was, is er te vinden.
Oude gereedschappen, kleding, akker bewerking, melken, e.d. Alles hoe het vroeger ging/
Op het terrein is ook een kerkje gemaakt.
Er is een bakker, een smid, een grote champignon, kassen, een grote aspergetunnel, te veel om op te noemen.
Een paard van allemaal hoefijzers,
De smid aan het werk; hij had een grote vogel uit plaatstaal gemaakt en deze moest in vorm getimmerd worden, Een hete klus!
Nadat we onze broodjes hadden opgegeten en wat hadden gekocht in het winkeltje gingen we richting Blue Berrie hill.
Hier konden we met emmer aan de slag. Per persoon betaal je 4.50 aan een starttarief en gelijk je eerste kilo, daarna betaal je je extra gewicht.
De meeste bessen gingen toch in onze emmers.
We hebben ons plukavontuur afgesloten met een blauwe bessen ijsje.
Helaas waren we te laat voor de aardbeien in Aardbeienland.
Liesbeth had een kortingsbon voor veel aardbeien. 
Onderweg kreeg ik een smsje van Ruud dat bij de laatste stempelpost was. Nog 15 km tot het eindpunt; de molen in Merselo.
Wij waren nog onderweg en hoopte dat we eerder waren dan Ruud.
Dat was gelukt.
Om 17.39 stuurde Ruud het bericht dat hij was aangekomen bij het eindpunt.
Nog even 15 km terug fietsen naar Liesbeth.
Hier kreeg hij een koud biertje zonder alcohol.
Na een opfrissingsdouche gingen we lekker eten en bijkletsen over onze belevingen in het weekend wat weer zo voorbij was gevlogen. maar met leuke activiteiten.
****
Maandag lekker rustig aan kunnen doen.
Alles weer in de auto en de wind geladen en rond half 2 gingen we weer naar huis.

Geen opmerkingen: