dinsdag 11 september 2018

Acties met de glazen bol en andere foto's

Vrijdag middag met Jolanda de eerste dag van de Havendagen geweest.
Jolanda had broodjes voor de lunch meegenomen en hebben we voordat we langs de kramen en boten gingen lopen opgegeten.
Er staan ongelijke betonnen palen, waar je op kan zitten.
Ook wat foto's gemaakt.
Jolanda heeft een hele ronde bol, ik met een afgevlakte onderkant.
2 bollen bij elkaar. Je ziet de palen in de spiegeling.
Het was heel fotogeniek weer met blauwe luchten en mooie wolken.
Boten in de haven 
We hebben ook een aantal boten bezocht, waaronder die van de marine.
Deze foto gemaakt door Jolanda
Bol in bol.
Het was niet zo druk, maar wel gezellig.
Zaterdag en zondag Open Monumentendag.
Zaterdag ben ik in Gouda gebleven. Ruud was een lang weekend fietsen met vrienden.
Ik kon gaan en staan waar ik wilde.
Eerst naar een oude begraafplaats aan de Prins Hendrikstraat 3 in Gouda 


Daarna langs diverse Open monumenten gefietst en gelopen.
Bij Achter de Vismarkt is een huis heel bijzonder ingericht.
Zij hadden ook open huis.
Leuk om een keer binnen te kunnen kijken.
En buiten in hun tuin.
Jeruzalemkapel met mooi glas in lood.
Bij de haven/sluis.
Zondag ben ik met de trein naar Leiden gegaan.
Weer met glazen bol. Het is best een extra gewicht maar wel leuk.
Ruud had het weekend het fototoestel mee, dus alles heb ik met mijn mobiel gemaakt.
Mooie ingang.
De eerste brug die ik tegen kwam had een mooie leuning waar mijn bol precies in bleef liggen.
Iemand die mij de foto zag maken, wilde gelijk de foto zien die ik gemaakt had.
Ik was onderweg naar de Leidse Sterrenwacht.
Hier kon je inschrijven voor een rondleiding.
Om kwart voor 12 was ik één van 15 die met Wim mee gingen.
Hij vertelde veel, maar niet alles heb ik onthouden.
Een mooie koepel.
Een van de houten hoofden in de bibliotheek.
Boven in een van de koepels mochten we een kijkje nemen.
Dit is de grootste kijker.
Het dak kan open, en dat mocht een jongen doen. Helemaal trots draaide hij het dak helemaal open.
Met deze zwengel kan de koepel draaien.
Was leuk om te zien.
Dit is de Einstein stoel; hier kan met onder het kijker gaan zitten.
Buiten kon je goed zien hoever het dak open was.
Een van de andere koepels, een veel kleinere dan zijn grote broer.
Hier zijn er 2 van West en Oost
Het stuk dak die over het vaste dak geschoven is.
Helaas had ik niet veel tijd om met mijn bol foto's te maken.
De Leidse Sterrenwacht staat op het terrein van de Hortus Botanicus.
Een groene muur in de Universiteit die grenst aan de Hortus Botanicus.
Daarna nog door Leiden gelopen.
Daar kwam ik de Pieterskerk tegen.
De kinderen konden in de kerk schommelen. Gaaf!
De kerk wordt niet meer als kerk gebruikt.
Ik ben ook naar boven geklommen via een smalle rond draaiende trap.
Ze vertelde dat het druk was, maar bijna boven kwam ik pas mensen tegen.
Ik hoorde ze al wel, vanaf beneden, maar opeens was ik boven.
Uitzicht vanaf een balkon.
En weer naar beneden. Dit was makkelijker dan naar boven.
Nu wist ik dat het niet zo hoog was.
Met een gids ben ik naar de Kerkmeesterskamer geweest.
Wandbekleding is gemaakt van leer wat beschilderd is.
Mooie spiegel met bijbehorende tafel.
Verborgen buffetnis, voor de wijn en bijbehorende glazen als er in vroegere tijden vergaderd werd door de Kerkmeesters.
Foto van het leren behang.
In de kerk waren verschillende activiteiten;
waaronder koren, rondleiding,
Ook een kijkje genomen bij de Rijnlandse Roede (Breestraat 90-92)
Hier verschillende kamers met leerbehang, maar het was hier te druk om foto's te maken.
Snel een rondje gemaakt en weg.
Bijzonder plafond.
Dit vond ik een mooi beeld van Prinses Beatrix.
Bij de Hartebrugkerk kon je wel naar binnen, maar tot het hek.
Rond half 4 ging ik moe en overvol in mijn hoofd richting station.
Ik was rond 17.00 thuis, net iets voor dat Henri, Pim en Ruud terug waren van hun fietstocht.

Geen opmerkingen: