donderdag 17 januari 2019

Afscheid van een velorijder

De laatste donderdag van 2018 is er een vriend van ons gewond geraakt aan zijn hoofd.
Hij heeft een slagboom over het hoofd gezien en zijn fiets ging er onderdoor, maar zijn hoofd is er met een klap tegen aan gekomen.
Erwin was onderweg naar de Oliebollentocht in Limburg en ver van huis.
Hij is met de ambulance meegenomen en is in het ziekenhuis een tijd in slaap gehouden.
Na een goede week is hij bij gekomen en hij was in Maastricht aan zijn hoofd geopereerd, Zondag 6 januari is hij verhuisd naar een ziekenhuis dichterbij zijn woonplaats.
Daar is hij nogmaals geopereerd en er was vooruitgang.
Tot ieders verbazing is hij in zijn slaap in het ziekenhuis overleden.
Ik had de tijd om met Erwin bezig te zijn, ik heb zijn Strada "tante Lies" nagemaakt.
Ik had een plaatje gevonden van een Strada-model.
Deze heb ik de eerste keer op triplex geplakt.
3 lagen triplex op maat gemaakt en deze op elkaar getimmerd.
Zo heb ik 3 gelijke strada's.
Bij de buitenste 2 de voorwielen eruit gezaagd.
Het is lastig om de wielen rond te krijgen, maar daar streef ik ook niet naar.
Het gaat om het idee.
Dan alles schuren en de delen van de Strada aan elkaar plakken.
Maar ik wilde meer, ik wilde dat hij kon rijden.
Dus nogmaals gemaakt en nu met 4 lagen.
Het achterwiel heb ik nu los gezaagd en met een stukje van een stokje tussen de buitenste 2 lagen bevestigd.
Ik volgende mijn gevoel en ben steeds aan het proberen.
De wielen kunnen draaien maar ze zijn niet helemaal rond. Eigenlijk kan de Strada dus niet rijden, maar voor mijn idee wel.
Ik heb de Strada gekleurd met gele ecoline en daarna met gele verf.
Geel is een lastige kleur.
Maar dit ging goed.
Van onderstaande foto heb ik wat uitgeknipt en op mijn houten Strada geplakt.
2015
Dit ook met de wieldoeken gedaan die hij er nu op had zitten. Deze uitgeprint en op de houten wielen geplakt. Je ziet wel kleur verschil, maar ik zag het niet zitten om het zelf op de wielen te schilderen.
Ook had Erwin er een zwart strip op zijn voorkant geplakt, deze heb ik kunnen maken met zwarte klei. Hier een rolletje van gemaakt en met houtlijm er opgeplakt.
Alles staat in de lak.
Ook nog een hoofdsteuntje gemaakt van een stukje rubber/stoelviltje.
Nu wilde ik een soort garage maken, maar ook weer niet helemaal.
Ik heb 3 plankjes triplex gezaagd, allemaal schuin.
Ook hier doe ik maar wat, maar voor mijn gevoel klopt het wel.
Erwin ging niets uit de weg en volgde zijn pad.
Het triplex heb in elkaar geplakt en daarna beplakt met allemaal stukjes papier die zo hun verhaal vertellen. Nadat het droog was beplakt met sterretjes servet.
Ik had er nog 2 en gelukkig had ik er niet meer nodig.
Erwin spaarde sterren, voor elke 10000 km een ster, in februari had hij de 40000 km gehaald.
11 juni 2018 was Tante Lies 4 jaar geworden en had Erwin 44000 km gereden.
Verder heb ik er wat foto's bijgeplakt van foto's die zijn gemaakt tijdens de tochten die hij heeft gemaakt met de mannen.
Hij fietste vaak mee met de meerdaagse tochten die Ruud organiseerde, maar ook zo af en toe met Liever Liggend. Kwam hij vanuit Hoofddorp hierheen fietsen en dan maakte we onze tocht en ging hij weer naar huis.
Poeh, heel lastig om zo er mee bezig te zijn, maar het geeft troost.
Ik ben blij met het resultaat, vanavond ga ik het geven aan de nabestaanden.

Geen opmerkingen: