vrijdag 1 februari 2008

Via de mail nog een vraag

Lineke stuurde me deze mail:

Hai Petra
Ik vond het muziekdoosje erg leuk! Zou je mij kunnen adviseren hoe je dat maakt? Het lijkt me erg leuk om ook eens te doen!
Alvast erg bedankt, groetjes, Lineke


lampje en muziekdoosje Timo

Hoi Lineke,
Wat leuk dat je zoveel reacties stuurt.
Het eigenlijke muziekdoosje kan je o.a.in "de Speeldoos" in Gouda kopen.
Ik heb een ander muziekdoosje gemaakt en hieronder de benodigdheden en de uitleg hoe je de omhulsel van het muziekdoosje kan maken.

Benodigdheden:

- voorbeeld bijv. geboortekaartje
- carbonpapier
- muziekdoosje
- berkenhout 6 mm
- houten wandvaklijst - 22,5 cm x 22,5 cm - gekocht bij Xenos
- restjes hout 1,5cm dik
- houtlijm
- boor en boortje 4 mm en 5 mm
- houten kraal
- stukje behang

kopie van het kaartje
Zoek een leuke afbeelding waar je een muziekdoosje achter kwijt kan.
Vergroot de afbeelding en trek het met carbonpapier over op het berkentriplex. Zaag het uit en schuur, verf en lak het. Verf de lijst in in de juiste kleur en lak het daarna.
"bakje" met muziekdoosje erin
Muziekdoosje is ong. 5x5 cm. Om het muziekdoosje komt een " houten bakje" Het "bakje" maak ik van restjes hout. De bodem is 5,7 cm x 3,1 cm en de 2 zijkanten is 7 cm x3,1 cm (maten kunnen wisselen - muziekdoosje moet klem zitten)
Hout op maat zagen, schuren en in elkaar lijmen.
In neutrale kleur verven.
koordje door de bodem van de lijst

Maak in de bodem van de lijst en het " bakje" een gat, waar het koordje van de muziekdoos door kan. Plak het " bakje" op de juist plaats binnenin de lijst. Let op! Zorg dat de achterplaat er nog in kan.
bijna klaar
De achterplaat heb ik voorzien van behang. De baby kan voorop geplakt worden.
Het gat in de kraal met boortje 5 iets groter boren, zodat de knoop van het koordje erin valt.

resultaat


Hier ook nog wat foto's die ik heb gevonden op internet:





http://members.home.nl/bright.colours/muziekdoosje.htm




Geen opmerkingen: