donderdag 24 juni 2010

ouders 40 jaar getrouwd - scrabble spel

Ik heb een scrabblespel voor mijn ouders gemaakt.
De vraag hoe kom je erop; tja het is een beetje van zelf ontstaan.
Vaak spelen mijn ouders een spelletje; samen of met andere liefhebbers. En ze zijn fanatiek!! Ze willen beide winnen.
Bij mijn spel zijn ze beide winnaar...het is een stukje geschiedenis geworden in kleine doosjes.
Hoe kwam het zo...precies weet ik het niet meer. Ik ben op internet gaan kijken naar scrabble en had een foldertje met een scrabblespel met woorden die op de folder van toepassing waren.
Ik ben gewoon begonnen met doosjes vouwen en Ruud heeft het scrabblebord uitvergroot.
Eerst waren de doosjes 3,5 x 3,5 cm, maar dan werd het bord wel erg groot.
De doosjes iets kleiner gemaakt van aquarelpapier. Uit één vel konden 12 doosjes en ik had er zo'n 100 nodig.
Wat ik toen nog niet wist.
Via hyves gevraagd wie er ideeën had om in de doosjes te doen.
Lianne en haar dochters hebben aan tafel aardig wat ideeën verzameld.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Ondertussen heb ik met een geleend scrabble, woorden gemaakt die van toepassing zijn op mijn ouders. Eigelijk wilde ik alleen de letters die in het spel zaten, maar daar ben ik snel van afgestapt. Ik kwam letters te kort en ik hield rot letters over.
Ik maakte mijn eigen spel en kon doen en laten wat ik wilde.
De woorden vormde zich langzaam... ik wilde in ieder geval woorden maken met 7 of minder letters, de 3x woordwaarden moesten worden benut en de woorden moesten te maken hebben met mijn ouders.
Een hele opgave, maar dat lukte.
Daarna kwamen de letters. Christel had net een mooi cadeau voor haar verjaardag gehad - een apparaat die letters kan snijden op de grote die je maar wil (en nog veel meer mogelijkheden).
Chris wilde mij wel helpen en dat heb ik met beide handen aangegrepen. Ik moest alleen papier mee nemen...
Op geschreven welke letter ik hoevaak nodig had en Chris ging aan het werk.
Alle letters op de doosjes geplakt en met mijn voorbeeld ging Lotte aan de slag om alle woorden op het grote scrabblebord te leggen.
Het klopte...
Toen kwam mijn volgende uitdaging. Bij iedere letter wilde ik een woord hebben met de begin letter van ieder doosje.
Dat was mijn volgende uitdaging... zo heb ik in ieder doosje een kaartje gedaan met een woord en dat woord heeft betrekking op de inhoud van het doosje.
Zo is de X bijv xxxjes met allemaal hartjes erin, of een foto met mijn neefje, nicht, broertje, ik en mijn oma heel lang geleden. Dat zit in het doosje met de N - Nostalgie.
Ook wilde ik nog een rekje maken met steentjes met het woord NOSTALGIE.
Dat is de hele achterliggende gedachten. 40 jaar geschiedenis = nostalgie.
Het cadeau heb ik gisteren cadeau gegeven en alleen maar leuke reacties gehad. Mijn ouders zijn nog wel even bezig om alle doosjes te bekijken en vinden het helemaal leuk.
Ik ben trots op mijn zelf dat ik iets heb gemaakt waar ik erg trots op ben. Ik heb mijn gevoel gevolgt en ben gestimuleerd door de hulptroepen.

1 opmerking:

Christel zei

Hè, wat heerlijk dat je het nu eindelijk op je blog mocht zetten! Je hebt er een leuk stuk van gemaakt! En ben blij dat het zo goed is ontvangen!

Groet Chris