zaterdag 20 juni 2015

Aan haak BBQ

De tak heb ik opgehangen, ik ben er klaar voor. Ingrid neemt een tafel mee, want alleen een campingtafel is wat weinig.
Ik had een theebakje ooit gekocht en die heb ik gisteravond nog even kleur gegeven.
Zo komt mijn scrappapier toch weer uit de kast.
Vandaag is het zover. Christel, Inge, Ingrid, Silva en Sigrid komen bij mij haken, figuurzagen en BBQen. Spannend; wat doet het weer.
Het was droog, wel bewolkt en iets wind.
De zon heeft zich toch veel laten zien en dat maakte het buiten zijn toch wat aangenamer.
Om 3 uur kwam iedereen naar mij en de thee met wat lekkers kwam op tafel.
Haakwerk kwam te voorschijn. Ik had mij zaag klaar gezet en na de thee heb ik uitgelegd hoe die werkt en dat je alleen de lijn moet volgen.
Ingrid ging als eerste...Het ging als een trein.
Ook Silvia en Sigrid hebben een hart gezaagd en geschuurd (tja dat hoort er ook bij).
Daarna mijn oude Flows te voorschijn gehaald en ieder heeft wat uitgezocht om erop te plakken.
Erg leuk om te zien hoe ze nadat ik het uitgelegd, ze elkaar weer verder hielpen.
Top meiden!!
Een nieuwe hobby is binnen de groep ontstaan; volgende keer gaan we bij Silvia iets anders doen...Ik heb er zin in!!
Om half 5 heb ik de BBQ voorbereid en aangestoken. Inge was mijn tijd-bijhoudster en mijn assistente. Een ijzersterk team!
Wat hadden we op de knoei;
Gevulde portobello' s met geitenkaas.
Hamburgers
Kippendijen
Varkenshaas saté
Verder had iedereen wat meegenomen.
Zelfgemaakt brood
stokbrood
Christel's macaronisalade
Silvia's groene salade
Sigrid's sausjes
Petra's kruidenboter en satésaus
Ingrid's kipsalade
Tot slot
Inge's fruitsalade
Al met al een zeer geslaagde middag en avond waar we heerlijk hebben gefrubeld, gegeten en gekletst.
 
Enkele recepten;
Recept portobello's voor 6 personen
koekenpan/wok
6 portobello's (of andere grote champignons)
2 (oude) boterhammen
2 eetl (kokos)olie
1 ui
2 tenen knoflook
1 eetl kruidenboter kruiden (piramide)
100 gram geraspte belegen geitenkaas
4 á 6 stukjes verse Hollandse geitenkaas met honing (Bettine)
 
Fruit de klein gesneden ui met de uitgeperste knoflook in de olie.
Breek de stelen uit de portobello's en snijd in kleine stukjes en bak deze mee bij de ui.
5 min zachtjes laten garen.
Snijd de boterhammen in kleine stukjes en bak even mee.
De pan mag van het vuur
Verkruimel de verse geitenkaas over het mengsel en roer het er goed doorheen.
Vul nu de portobello's met het mengsel en doe in een ovenschaal of grill schaal.
Ik heb het 30 min in de BBQ gedaan op de indirecte manier (de kolen aan de buitenkant en de grillschaal in het midden) met deksel op de BBQ
 
Satésaus
halve liter melk
half potje sateh sauce (Yakso)
2 flinke eetl. pindakaas met stukjes (Jori)
flinke scheut sojasaus (Yakso)
3 eetl. kokosrasp
2 knoflooktenen
1 ui
2 theel. sambal
 
Ui en knoflook fruiten.
sateh saus en pindakaas met helft van de melk laten oplossen.
Daarna de andere ingrediënten toevoegen en langzaam warm laten worden.
Ik heb het een dag van te voren gemaakt en au bain marie opgewarmd.

1 opmerking:

Christel zei

Leuk verslag Peet!