zondag 31 januari 2016

Handig stoffen tasjes

Stoffen tas van een oud dekbedhoes.
Je kan een laken als poetsdoek gebruiken, maar je kan er ook veel tasjes van maken.
Ik heb uit een laken nu 3 tasjes gemaakt, die ik van dubbele stof heb gemaakt.
De maat die ik uit het laken scheur;
Voor de tas 39cmx84cm - dit 2 keer
Voor de band; 11 cm x 76 cm - ook 2 keer.

 
Om geen rafels aan de binnenkant van de tas te hebben maak hem dubbel.
Zo krijg je een stevige en gevoerde tas.
Ik heb hier geen zakken in gemaakt.
Als je er zakken in wilt, dan is het aan te raden omdat te doen voordat je de tas maakt.
De tas in elkaar zetten;
Leg de 2 lappen dubbel op elkaar met de buitenkant van de stof naar buiten.
Bij deze stof is geen binnen of buitenkant.
Spelt de 2 naden en stik ze onder de naaimachine.
Draai het om, zodat de stiksels aan de binnenkant zit.
Maak nu de banden voor de tas.
Vouw de lap dubbel en vouw zo'n 1 cm van beide rafels naar binnen en spelt vast.
Stik de band een halve cm van de rand, ook de andere kant terug.
Maak de zoom van de tas en doe de banden een halve cm onder de rand.
Stik een halve cm van de zijkant. Zie foto.
Maak kruizen ter versteviging
Nu alleen er aan denken als je weg gaat dat je wat tassen mee neemt.
Voor mij is dat al heel lang een gewoonte, omdat ik zo min mogelijk plastic tassen wil.
 
Heb je ook een versleten dekbedhoes en wil je ook een tas en kan je het niet zelf, stuur me een mail voor de mogelijkheden.

Dit idee wil ook nog wat mee...

Geen opmerkingen: