woensdag 21 december 2016

Trouwschild voor mijn schoonouders

Pa en ma gefeliciteerd met jullie Gouden Huwelijk en tot vanmiddag.
Dit is het bord geworden wat ik voor mijn schoonouders heb gemaakt.
50 jaar lief en leed met elkaar gedeeld.
Zaterdag hadden we een etentje met een klein gezelschap.
Hier heb ik het aan het Gouden paar gegeven.
Ze waren er blij mee.
 
Hoe heb ik het gemaakt.
Ik heb 2 triplex platen gekocht van 32x32 cm.
Vanuit het midden een cirkel met een passer getekend van 31 cm doorsnee.
De 2 platen met afplaktape aan elkaar gemaakt.
Daarna met zaagje 3 de cirkel uitgezaagd.
Daarna in het midden de afbeelding overtrokken met carbonpapier.
Hierom heen de namen van mijn schoonouders; Simon en Nel.
Letters heb ik geprint en op het hout overgenomen carbon.
Nu het uitzagen. December was iets te klein, gelukkig was alleen de e lastig.
Is moest er ook aan denken dat ik het uitzaag als een stencil-letter. Er moeten verbindingen blijven met bepaalde letters (a,b,d,e,...)
sjabloon letters hoofdletters
Het lettertype wat ik heb gebruikt; Lucida Handwriting en dan in verschillende grote.
Nadat alles erop stond heb ik gaatjes geboord en daarna kon ik gaan zagen.
Leuk om het te zien ontstaan.
Maar dan komt het lastigste; schuren... maar na die klus is het resultaat er ook.
Daarna heb ik nog getwijfeld of ik het een kleur zou geven, maar eigenlijk was het mooi zo.
Ik heb het met houtlijm aan elkaar geplakt en met een zwaargewicht erop laten drogen.
Daarna in de lijnzaadolie gezet, waardoor het een natuurlijke glans krijgt en de houtnerf er mooier uitkomt.
Ik ben tevreden en zou het zo weer maken.

Geen opmerkingen: