zaterdag 23 september 2017

Zuiderzeemuseum en Enkhuizen

Vandaag een dagje Enkhuizen/Zuiderzeemuseum gehad.
Eerst met de auto naar Enkhuizen. Bij het museum bij de ontvangsthal. Hier konden we de auto parkeren.
Na de kaartjes, die we van mijn schoonouders hebben gekregen (Postcodeloterij), hebben laten zien, liepen we richting de boot die ons en vele anderen naar het museum bracht.
De boot ging over rustig water naar de aanlegsteiger van het Zuiderzeemuseum.
Een rondje over het openluchtmuseum gelopen.
In vele huizen kon je binnen kijken en een idee opdoen hoe het vroeger was.
Een praatje gemaakt met een man die een net aan het breien was van katoen. Hij deed het voor en ik mocht het nadoen. Toch best lastig. Haken is makkelijker.
Hij vertelde dat zijn vrouw ook veel haakte en ook in de auto!
Ook bij de wasserij gezien, gestookt op kolen.
Buiten konden de kinderen met de hand wassen.
Ook de vodden man kwam langs met zijn fiets.

Ook een klompenbootje konden de kinderen maken. Deze staat bij de visrokerij.
Een mooi doorkijkje.
Ook de molen met het visnet moest even gevangen worden met mijn telefoon.
 De moestuin met vogel verschrikker.
 Een kijkje in een "woonkamer"
Na het bezoek aan het buitenmuseum gingen we lopen naar het binnenmuseum.
Hier waren we snel doorheen. Buiten was het veel te mooi weer...
Nog Enkhuizen door gelopen.
Op een terras "Onder de Wester" een lekker biertje gedronken met bitterballen.
Opeens zag ik dat er een hobbywinkel met wol uitverkoop had. Even naar binnen...ik had niets nodig, maar ik moest naar binnen. Hier toch een streng wol gekocht, van een merk die ik eerder had gekocht in Tilburg, maar nu met 40% korting. Ik kon het niet laten liggen; mijn kleuren!!
 Thuis had ik nog mijn anker in wording mee genomen, voor als ik een plek tegen kwam waar ik het anker achter kon laten. Hier was de plek. Het paste bij de wol en de eigenaresse was bezig om haar anker te verplaatsen. Ze was verrast en vertelde dat ze op het Vooranker woont.
Grappig hé.
Ik zei ook dat ik zelfgemaakte voorwerpen mee neem en ergens waar het past achter laat en dat het anker nog niet af is, maar nog in de olie gezet kan worden.
Gevraagd of ze een reactie wil achter laten op mijn blog...
Verderop kwamen we deze specht tegen.
Wel leuk omdat ik zoveel spechten de laatste tijd heb gezaagd.
Deze specht is bijna klaar om een plekje te krijgen.
Via het openluchtmuseum weer naar de aanlegsteiger gelopen en met een overvolle boot naar de ontvangsthal/parkeerplaats.
Na een toiletbezoek met een staartje (telefoon vergeten, waar ik snel achter kwam) zijn we over de dijk naar Lelystad gereden.
Hier bij een strand-eettent gegeten en daarna weer terug naar huis.

Geen opmerkingen: