zondag 15 oktober 2017

fietstocht naar Leiden

Vanmorgen eerst even naar de melktap...de dag begon al mooi.
Na het ontbijt ging Ruud met Douwe op stap...hun tocht ging richting de Biesbosch.
De mijne was ingegeven door mijn tante Thea.
Ik wilde eigenlijk naar Katwijk gaan, maar dat is toch wel een stukje.
Ze schreef dat er stoffenmarkt in Leiden was.
Daar ging mijn fietstocht heen.
Geprobeerd om Leiden te bereiken zonder GPS in te stellen.
Via Waddinxveen en het onderstaande pad had ik een mooi begin van de route.
Helaas was de wind in mijn rug. Voor de heenweg wel lekker, maar dan weet ik ook dat het terug iets moeilijker wordt.
Toch kon ik het niet laten om gewoon rechtsaf te gaan het Bentwoud in, Noord Aa strand,
Zoeterwoude, Leiden.
 Net voor Leiden heb ik de straat van Maaike in gevoerd. Het was ook met GPS een hele zoektocht.
Ik had mijn komst niet aangekondigd en was benieuwd of ze thuis was.
En ja ze was thuis en had ook een gast die ik ook kende.
Erg gezellig, hij moest al snel weg om de trein te halen.
Leuk om dit boek bij haar te zien staan, is van een Hovenier Sjaak Willemstein.
Hier heb ik mijn vrouwen werkbroek gekocht.
Hierboven; voor het idee een foto gemaakt.
Naar het centrum gefietst, waar we even wat wilde eten. Helaas was alles dicht waar Maaike heen wilde of waren de terrassen vol.  Uit eindelijk bij de Ekoplaza 2 heerlijke salades gekocht en met uitzicht op de stoffenmarkt het opgegeten.
Maaike wist ook nog een bijzondere ijswinkel.
2 bolletjes gekocht op een hoorntje; honing/walnoten en geel ijs (Irakees recept). Maar weet dat niet meer. Nog even navragen...
Het ijsje opgegeten in de tuin van het museum Volkenkunde.
Ik had weer wat hout meegenomen en ook een soort eekhoorn.
In langs de paden staan metalen dieren, maar dienen ook als richtingaanwijzing.
Door dieren wilde ik mijn eekhoorn achterlaten.
In een paal een touw gevonden en bij een groene overkapping de eekhoorn vast gemaakt.
Een foto gevonden zonder groen;
Nu is het helemaal begroeid en kan je er lekker zitten op stoelen.
Daarna zijn we naar het Zoete land gefietst.
Mooie plek voor een stadstuin.
iets met 3 uurs...bloemen
En onder een grote groene pompoen.
We mochten niets meenemen, maar net als of mag natuurlijk wel.
Maaike fietsten nog een stukje mee en daar kwamen wat liggers tegen die een rondje fietsen met Maia Mobiliteit Zoeterwoude die een testdag had. 
Ik had mijn telefoon niet zo snel, maar er staan nog wat liggers op.
Heerlijk weer om een ligfiets te testen.

Ik was op mijn gewone fiets en aan het einde van de rit had ik wel zadelpijn.
Maar heerlijk 56 km  gefietst, de helft wat Ruud gefietst had.

1 opmerking:

Maaike zei

Ha Petra, het ijsje wat we gegeten hebben is traditioneel Iraans ijs, het heet 'bastani' en het bevat onder meer rozenwater en saffraan (van de bloemen van de saffraankrokus.) De 'wegwijsdieren' die we tegenkwamen markeren de wandelroute door het Singelpark:
http://www.singelpark.nl/project/singelparkroute-2/
De bloem die ik je aanwees wordt 'drie-urenbloem' genoemd omdat ie zo kort bloeit. Hadden wij even geluk ;-)
Sterkte met de zadelpijn! Misschien handig voor een volgend bezoek aan Leiden: in de Breestraat is een gratis bewaakte fietsenstalling, handig voor je ligfiets? Let wel op de openingstijden:
https://gemeente.leiden.nl/projecten/bouwenaandestad/aalmarkt/waagblok/waagstalling-fietsenkelder/