vrijdag 30 augustus 2019

Heuptas "Ries"

Tijd geleden heb ik deze heuptas van mijn broertje overgenomen, Hij gebruikte het op festivals.
Deze handige heuptas - weet ik nu - heeft 7 jaar aan de kapstok gehangen, tot ik dacht laat ik hem mee naar de tuin nemen, dan kan ik daar mijn mes e.d. in kwijt.
Dat ik daar niet eerder achter ben gekomen.
Maar nu wil ik er meer en ben achter de naaimachine gekropen.
Stof heb ik nog genoeg en heb zeeblauwe katoenen stof gepakt. Dit is vrij dik en stevig canvas.
De tas heb ik overgenomen op een krant (die ik wit heb geverfd).
De buitenmaten; (excl. 1 cm naad)
2 x heuptas = 38 cm  breed x 26 cm lang
1 x zak = 14,5 breed x 12,5 + 3 cm lang
1x klep = 13,5 breed x 9 + 3 cm 
 reep stof van 6 cm (incl. 1 cm naad)

Banden van 4 cm dik
 1x 7 cm
1x 11cm
1x 80 cm
Band is  gemaakt van 10 cm breed reep stof, met de goede kant op elkaar gestikt en daarna omgedraaid. zijkanten op 2 mm van de kant stikken.

Klittenband zwart;
2x 8 cm van 3 cm breed 
1x 5.5 cm van 2 cm breed

Gespen;
1 gesp van 4 cm 
1 schuifgesp van 4 cm
Deze heb ik zelfgemaakt van berkenmultiplex.

Ik ben begonnen met knippen van de stof en nadenken hoe ik het in elkaar moet krijgen.
Eigenlijk ging het voorspoedig.
In het origineel zit achterin een rits, maar dat vind ik te ingewikkeld.
Ik heb het tas gedeelte met de verkeerde kant van de stof op elkaar gelegd en waar de gesp nu zit, dat deel heb ik met naaien opengelaten.
Via de opening het geheel gedraaid en 2 mm van de buitenkant gestikt.
Ik heb van het maak proces geen foto's gemaakt en ik vind het lastig om uit te leggen.
Daarna de zak en de reep stof met de binnenkant op elkaar gespeld. Dit zodat de zak ruimer wordt.
De zoom gespeld en vast genaaid.
Nu 2 mm van de buitenkant door stikken.
Genaaid en daarna het op de tas gespeld en weer vast genaaid.
Zo ontstaat er een zak .
Ik doe het gewoon en dan zie ik wel wat het wordt:)
Nu is de klep aan de beurt.
De goede kanten van de stof op elkaar leggen en dan vast stikken, onderkant open laten.
De klep draaien en 2 mm van de buitenkant weer doorstikken
De harde kant van het klittenband aan de binnenkant van de klep maken.
Nu de klep vast naaien .
Daarna ben ik de banden gaan maken van repen stof van 10 cm breed.
De kortste komt aan de tas met de gesp.
Bij de langste band komt aan het uiteinde boven en onder de zachte kant van het klittenband. Dit heb ik in een keer gestikt.
De harde kant van het klittenband komt aan de punt van de tas en aan het stuk van 11 cm.
Ik heb het klittenband goed vast genaaid. Dit is de sluiting van de heuptas.
Door het klittenband zit het goed vast en door de gesp is de band te verstellen.
De lange band vast zetten; Zie foto's.
Ik heb de smaak te pakken en er zijn al vriendinnen die er ook mee aan de slag willen.
Het is niet alleen handig voor op de tuin, maar ook om je telefoon binnen hand bereik te hebben.
De heuptas is makkelijk om te doen en te verstellen.

Geen opmerkingen: