zaterdag 15 april 2023

sloffen...

 Al veel sloffen gehaakt, maar nooit het patroon op mijn blog gezet, ik kan het in ieder geval niet meer vinden
Hierbij het recept voor warme voeten :)
 
Benodigdheden (voor ongeveer maat 38/39):
-2 bollen wol (ik heb een grijze bol Royal v/d zeeman en een bruine bol Saskia van de Wibra gebruikt)
-Haaknaald 7
-schaar en naald
-een voet om te passen ;)
 
Je begint met het haken in een spiraal met een dubbele draad.
 
1. Begin met 6 vasten in een magische ring
2. in iedere vaste 2 vasten (12)
3. *1 v in de eerste v, 2 v in de 2e v* herhaal 6x (18)
4. *1 v in de eerste 2 v, 2 v in de 3e v* herhaal 6x (24)
Toer 5,6 en 7: 1 v in elke v (24)
Toer 8 en 9 heb ik halve stokjes gehaakt voor sier (24)
Toer 10 t/m 18: 1 v in elke v (24)
 
Dan gaan we aan de hiel beginnen, deze haken we in halve stokjes.
19. Haak 15 h. st. in de volgende v
20. keer om met een keerlosse en weer 15 h. st.
Toer 21 t/m 28 steeds 15 h. st. heen en weren.
 
Je kunt hier het patroon aanpassen aan je voet (langer of korter maken). Denk wel, het rekt allemaal nog op tijdens het dragen, dus beter iets te klein houden.
 
Dan 9 h.st haken, de hiel samen vouwen en deze van onder naar boven met vasten dicht haken.
 
Bovenaan gekomen haken we meteen door naar links. 
2 lossen en 8 halve stokjes tot aan de bovenkant. (=9 h.st)
Aan de bovenkant 8 vasten en dan weer 9 halve stokjes tot het begin.
Dan heb ik nog 4 toeren halve stokjes rondom gehaakt.
De 5e toer heb ik geminderd: 2v, 1 samenhaken (herhalen)
En als laatste nog een toer vasten.

Dit waren mijn eerste sloffen, nu maak ik ze met dubbel draad van wol.
Haaknaald 7, dan zijn we krap,
Volgende met 7,5 of 8 haken.
wordt vervolgd

Geen opmerkingen: